مستند سفر آیت الله نوری همدانی به مسکو و کربلا

سال تولید: 1391
سمت: تهیه کننده، کارگردان و راوی

این مستند، سفر حضرت آیت الله نوری همدانی، که توسط گروه مستند سازی صدا و سیما ساخته شد را در سه قسمت بر روی آنتن شبکه یک سیما پخش برد.

پیام ابراهیم پور، تهیه کننده این برنامه در مصاحبه ای گفت: اولین سفرم با یک مرجع تقلید را تجربه کردم و برایم جالب بود که خارج از مرزهای ایران به مراجع تقلید شیعه احترام و ارادت دارند.

جای سوزن انداختن نبود

حضرت آیت الله نوری همدانی در این سفر با رئیس شورای مفتیان، اندیشمندان، روزنامه نگاران، نویسندگان، مسلمانان و شیعیان، طلاب و ایرانیان مقیم روسیه دیدار کردند و یکی از زیباترین دیدارها، حضور آیت الله نوری همدانی در مسجد شیعیان بود؛ زیرا استقبال از ایشان آنقدر زیاد بود که به قول معروف جای سوزن انداختن نبود و هیچ جایی برای گذاشتن دوربین پیدا نکردیم لذا مجبور شدیم دوربین را در طبقه دوم مسجد قرار دهیم.

شرایط ایرانیان خارج از کشور را به خوبی درک می کردند

وی ذوق و شوق ارادتمندان به مرجعیت شیعی در این دیدارها را مورد توجه قرار داد و افزود: ایشان به دلیل آنکه قبلا نماینده امام (ره) در اروپا بودند، به خیلی از مسائل در عرصه بین الملل و شرایط ایرانیان در خارج از کشور اشراف داشتند و به خوبی با مخاطبین ارتباط برقرار می کردند. ضمن آنکه در یکی از دیدارها، که مسلمانانِ تاتار و آشنا به زبان ترکی هم حضور داشتند، ایشان مقداری به زبان ترکی صحبت کردند و برای ارتباط با مخاطب بسیار موثر بود.

صمیمی، دست یافتنی و بدون تکلّف

پیام ابراهیم پور به دیدار طلاب روسیه با آیت الله نوری همدانی اشاره و تصریح کرد: طلاب روسی از شهرهای دور و نزدیک خودشان را به این دیدار رسانده بودند و این جلسه چند ساعت به طول انجامید و ایشان با کمال متانت تمام حرف ها را شنیدند و با ذوق و شوق اظهار ادب و ارادت می کردند.

گاهی ما جوان ها در ایران از وجود این بزرگواران به خوبی استفاده نمی کنیم و در معرفی ایشان کوتاهی می کنیم اما جوانان و مسلمانان روسیه نهایت سعی را داشتند که از وجود ایشان بهره مند شوند.

ابراهیم پور گفت: ایشان ساده، صمیمی و دست یافتنی بودند، برای پاسخ به پرسش ها وقت می گذاشتند و در برخوردهایشان بدون تکلف رفتار می کردند.

ورزش صبحگاهی ایشان برایم باورنکردنی بود

پیام ابراهیم پور با اشاره به اهتمام آیت الله نوری همدانی به سلامت روح و جسم گفت: ایشان روزانه بین یک تا یک و نیم ساعت، پیاده روی و ورزش داشتند که برایم باور نکردنی بود. هوای مسکو آنقدر سرد بود که در تمام سفر دچار سرماخوردگی شدم و از شال و کلاه استفاده می کردم اما ایشان در هشتاد سالگی، سرحال و با نشاط تر از ما بودند و نتیجۀ توجه به ورزش و سلامتی را از نزدیک مشاهده کردم.

ابراهیم پور گفت: این مستند، مانند یک سفرنامه است که جلوه های سفر را در آن روایت کرده ام و از ورود آیت الله نوری همدانی به مسکو تا خروج ایشان را شامل می شود.

 اقامه نماز صبح در ساعت 8 !

ابراهیم پور که رمضان سال گذشته تهیه کنندگی برنامه “شب های روشن” از شبکه دو را برعهده داشت، به شرایط آب و هوایی مسکو و تفاوت ساعت ها اشاره کرد و ابراز داشت: اقامه نماز صبح در حوالی ساعت 8 و 9 صبح برای ما خاطره جالبی بود ضمن آنکه سردی هوا، کار فیلمبرداری را با مشکلات خاصی همراه می کرد به طوری که گاهی به دلیل سرما، باطری دوربین از کار می افتاد.

تماشای مستند سفر آیت الله نوری همدانی به مسکو و کربلا

پخش ویدئو
پیام ابراهیم پور
رسم عاشقی
payam ebrahimpoor
برش
برش
همدم یاس
معبری در آسمان
مستند جاده